Umělá inteligence v pracovním prostoru je výzvou pro mnoho HR ředitelů. Tento článek vám přináší tři strategie, jak se s tímto vlivem umělé inteligence vypořádat.
Automatizace poháněná umělou inteligencí (AI) není hrou, ve které by jediný výsledek (buď apokalypsa masivní ztráty pracovních míst nebo utopie, kde všechna ztracená místa budou nahrazena) dominoval. Ano, pravděpodobně bude pokračovat automatizace dalších pracovních míst, ale zároveň budou vytvářena i nová pracovní místa, a některá se mohou po dlouhou dobu nezměnit nebo se nezmění příliš, jak se vyvíjí AI.
Žádný z těchto scénářů nebude dominovat, navzdory tomu, co tvrdí jejich zastánci. Všechny se vyvíjejí současně a jejich účinky na práci se budou časem lišit. Můžeme sledovat, jak senzory poháněné AI nahrazují pracovníky údržby v továrnách, chatboti uvolňují zákaznické podpůrné agenty, aby se mohli zabývat složitějšími úkoly a společnosti vytvářejí nové role pro měnící se pracovní prostředí.
Vedoucí pracovníci v oblasti lidských zdrojů budou muset být připraveni se vypořádat s každým scénářem, který se může uskutečnit uvnitř jejich společností. Budou mít plné ruce práce s dopady na lidi a jejich zaměstnání. „To, co se děje, nespočívá ve ztrátě nebo tvorbě pracovních míst, ale v tom, že práce se změní,“ říká Hannah Berkers, vedoucí výzkumu v oboru korporátního řízení a vedení na Amsterdamské univerzitě aplikovaných věd, která zkoumá roli robotizace v návrhu práce.
Umělá inteligence již způsobuje větší změny v práci než jakákoli technologie před ní. Stroje dříve pouze dodržovaly pravidla stanovená lidmi. Nyní se objevují inteligentní stroje, které dokáží samostatně myslet a jednat na základě toho, co se naučí, způsoby, které jejich lidským tvůrcům nejsou předvídatelné. Budou nás překvapovat tím, co budou schopny dělat.
I když lidé budou nadále mít kontrolu, vedoucí pracovníci v oblasti lidských zdrojů budou muset přemýšlet o AI odlišně než o technologiích minulosti – nejen jako o sofistikovaném nástroji, ale jako o členu pracovní síly s dovednostmi a schopnostmi, které jsou pro talentovou strategii společnosti stejně důležité jako u jakéhokoli zaměstnance samostatně.
Ačkoli není možné přesně vědět, jaký bude dopad AI na pracovní sílu, v současnosti se vyvíjí současně tři klíčové scénáře:
Podle Světového ekonomického fóra by mohlo být během příštích deseti let po celém světě z důvodu automatizace pomocí umělé inteligence připraveno o práci více než miliarda lidí. Tato eroze pracovních míst (zaměstnání, která buď zmizí nebo vyžadují mnohem menší lidskou účast, kontrolu a diskrétnost) hrozí, že ovlivní přibližně čtvrtinu pracovní síly.
Namísto toho, aby se dělala lidská zaměstnání zastarale, umělá inteligence (AI) pomůže mnoha lidem pracovat rychleji a efektivněji. Přestože inteligentní stroje mohou pracovat s rekordní rychlostí a nejvyšší přesností, dosud se nenaučily cítit empatii vůči zákazníkům, spolupracovat s kolegy nebo myslet kreativně – lidské dovednosti, které jsou nezbytné.
Jak uvádí Greg Vert, vedoucí manažer v Deloitte Consulting, s rostoucím používáním umělé inteligence začne být zapotřebí miliony zaměstnanců k vytváření kódu a jeho provozu. Avšak zároveň vzniknou i nové kategorie prací. Jako příklad lze uvést propojení AI s autonomními vozidly, kde kanadská Rada pro informační a komunikační technologie uvádí, že se objevují nová povolání, jako například „manažeři smart mobility“, kteří umí stavět inteligentní dopravní systémy, a „vědci v oblasti autonomních vozidel“, kteří zajistí bezpečnost samořiditelných vozidel a ujistí se, že správně fungují na místech, která ještě nikdy nepoznala.
Nikdo by neměl očekávat, že vedoucí pracovníci v oblasti lidských zdrojů (HR) budou schopni předpovědět, jak se tyto tři scénáře projeví ve svých společnostech. HR by však měly vybudovat pevné porozumění tomu, jak AI změní práci ve svých organizacích v rámci kteréhokoli z těchto scénářů a rozhodnout se, jak budou reagovat, aby práce zůstala zaměřena na lidi a ne na stroje, jakmile se každý scénář objeví.